Direct naar content
27 mei 2021

De Kunst van het Afkijken

Binnen het Programma Creatieve Industrie biedt Cultuur Eindhoven ondersteuning aan jonge ontwerpers en architecten die willen leren van ervaren en gerenommeerde professionals. Het doel van het traject is het stimuleren van een volgende stap in de loopbaan en ontwikkeling als maker. In de vorm van de open call ‘De Kunst van het Afkijken’ riepen we ontwerpers en architecten op om hun concrete leervraag of dilemma’s die voor hen nieuw zijn en waar anderen al een weg in hebben gevonden met ons te delen. Dit werd gedaan in de vorm van een eigen voorstel over een leertraject met een mentor van eigen keuze. Elf ontwerpers gaan nu aan de slag met hun traject. We spraken enkele van hen om te horen wat ze gaan doen:

Fabienne van der Weiden maakt onderdeel uit van het bedrijf LABELDBY. Haar leervraag staat in het teken van het verbeteren van haar vaardigheden op het gebied van mode en textielontwerp. Daarbij wil ze graag visueel aantrekkelijke kledingstukken presenteren die daarnaast ook kwalitatief goed in elkaar zitten. Dit traject gaat ze samen met Loes Dellevoet (Studio Loose) als mentor vormgeven.

Fabienne: “Wat ik graag zou willen, en ook bijdraagt aan ons bedrijf LABELEDBY., is al doende leren wanneer we een professioneel coupeuse moeten inzetten in het maakproces van onze projecten. We hebben verschillende klanten waar we verschillende dingen voor moeten maken en produceren. De rode lijn in deze processen blijft hetzelfde, dus is het fijn om te weten wanneer een professional zoals Loes nodig is en het resultaat van het project naar een hoger level tilt.”

Fabienne kijkt er dan ook ontzettend naar uit om samen te werken met een professional:

“Het mooie is dat ik mag samenwerken met de professional en daarnaast in de rol van leerling mag stappen. Bij een klant wil je eigenlijk nooit laten merken dat je soms bepaalde dingen nog moet leren. Nu mag dat. Daarnaast is het ook wel echt een samenwerking met als resultaat twee mooie stukken die in Augustus in Salon Veneman, op Tongelresestraat 1, geëxposeerd zullen worden.”

Imke Sloos neemt ook deel aan de open call, maar dan met een compleet ander vraagstuk. Als social designer wil ze graag haar doelgroep beter leren begrijpen.
Imke: “Ik wil beter leren interviewen. Als ik mijzelf social designer noem moet ik ook goed weten onttrekken wat mijn doelgroep wil. Het zoeken naar diepgang en elke persoon van jong tot oud kunnen bevragen. Ik ga verschillende interview-technieken leren en hierna op zoek naar mijn eigen methode in het interviewen.”

Journaliste/schrijfster Corine Koole is daarbij haar mentor. Imke legt uit hoe het traject er uit gaat zien: “Allereerst heb ik mijn huiswerk gedaan: 3 boeken, 8 artikelen en wat videofragmenten. Hierna draagt Corine haar kennis over het interviewen over via haar masterclasses. Het gaat om technieken, empathie en volgorde. Wat volgt is een traject waarin ik ook echt mag afkijken, als Corine interviews aflegt mag ik muisstil van een afstand meekijken. Vervolgens ga ik zelf aan de slag, met de feedback werken we ons een weg naar het eindproduct waarbij ik alle interviews samenvoeg tot een radioshow.”

Bich Tran richt zich in zijn traject meer op de fase na het onderzoek. Zijn concrete leervraag bestaat uit: Hoe vertaal ik veelal complexe resultaten uit onderzoek naar meer tastbare, visuele concepten of ideeën? Samen met mentor en tekenaar Jan Rothuizen wil hij op zoek gaan naar een antwoord op die vraag.

Bich: “Als een research designer vind ik het erg belangrijk om mijn onderzoeksresultaten helder en goed te communiceren. Zo komt de boodschap beter over. Maar vaak is het complexe materie. Mijn onderzoek richt zich van de toekomst van biotechnologie tot aan kleurstudies. Mijn doel is dan ook om de resultaten om te kunnen vormen tot nieuwe inzichten die uitnodigen tot verdere verkenning. Daarnaast wil ik de resultaten dus effectiever communiceren en tenslotte wil ik mijn ideeën en het proces zelf helder kunnen visualiseren in een format.”

Het coaching traject dat Bich in gaat kent 3 elementen: “De zelfstudie die eigenlijk tijdens het gehele traject doorloopt, een leertijd en een persoonlijk project. Tijdens de leertijd ga ik echt in leer bij Jan in zijn studio in Amsterdam. Daar krijg ik ter plekke adviezen en verbeterpunten. Voor mijn persoonlijke project wil ik mijn observaties laten zien van de transformatie van gebouwen in Eindhoven: verschillende historische gebouwen krijgen constant nieuwe doeleinden en worden omgevormd tot creatieve ruimtes en bedrijven. Ik wil de geschiedenis, transformatie en de mensen die er wonen in beeld vangen. Dit zal resulteren in een publicatie, maar in welke vorm dat gaat zijn weet ik nog niet (expositie/website/andere vorm). “

Tenslotte gaat Object Density ook aan de slag met een transformatie, maar dan gericht op de eigen organisatie. Met de hulp van studio VANTOT zoeken ze het antwoord op de leervraag: hoe kunnen we een netwerk ontwikkelen dat onze studio doet groeien zodat deze zelfvoorzienend kan zijn?

Nicola legt uit hoe ze dat gaan aanpakken: ‘Door middel van een serie van afspraken en workshops gaan we samen aan de slag met ons onderzoek. Omdat zowel VANTOT als Object Density in Sectie C gehuisvest zijn is het mogelijk om elkaar persoonlijk te ontmoeten en de processen met elkaar te delen. Na elke afspraak worden acties uitgezet en gemaakt en bereiden we nieuw materiaal voor om te gebruiken in een volgende workshop. Tussen elke sessie zit twee weken, zodat we voldoende ruimte hebben om echt goed aan de slag te kunnen gaan met het vraagstuk.”

“Na een intensieve en eenzame geïsoleerde periode kunnen we niet wachten om VANTOT aan de slag te gaan om ons te inspireren en de verdere stappen te zetten binnen ons bedrijf. Het is van onschatbare waarde dat we met zulke ervaren mentoren kunnen werken en die naar ons bedrijf met frisse ogen kunnen kijken. We zijn nog maar net van start maar we zien al dat VANTOT plezier en verdieping in ons werk brengt, zodat we met nieuwe inzichten aan de slag kunnen.“

Naast deze vier trajecten zijn er nog 7 partijen die aan de slag kunnen met hun mentoren en leervragen. Een geheel overzicht daarvan vind je op deze pagina, bij de projectenpagina van De Kunst van het Afkijken

terug naar het overzicht

Gerelateerde artikelen: